onsdag den 18. juni 2008

Stevnsfortet åbner 1. juli

Se og hør videoenNu er det snart ganske vist. Stevnsfortet åbner for offentligheden som koldkrigsmuseum den 1. juli.

I dag hvor angsten for en altødelæggende atomkrig mellem øst og vest under den kolde krig er afløst af frygten for vilkårlig terror, kan det være svært at forstå betydningen og vigtigheden af Stevnsfortet og dets tidligere funktioner.

Men de af os der enten var børn eller voksne under den kolde krig husker alt for godt, hvordan verden holdt vejret i angst under f.eks. Cubakrisen i 1962.

Det blev det tidspunkt, hvor jeg som lille pige for første gang rigtig forstod, at verden ikke var et sikkert sted at leve. Jeg husker især stemningen på min skole – en usædvanlig fortættet stilhed på gangene og i klasseværelset, hvor lærerne var underlige og mærkeligt fraværende i deres måde at undervise os på. Også i mit hjem kunne det mærkes. Mine forældre var helt klart bange.

Tydeligt står også de mange angstprovokerende artikler i avisen, som jeg lige var begyndt selv at læse på det tidspunkt. Side op og side ned om hvordan man skulle forholde sig, hvis der skulle falde en atombombe.

Det gik hen og blev til lang tids natlige mareridt om krig og ødelæggelser.

Så Stevnsfortet som et koldkrigsmuseum har så sandelig sin berettigelse – og jeg ser frem til et besøg.

Lån bøger om Stevnsfortet:
Stevnsfort som arbejdsplads af Henny Tønner Pedersen

Erindringer fra min tjeneste på Stevnsfortet af Frede Aagren i Stevns før og nu, bd. 3

Links:
Østsjællands Museum
Her finder du lidt om fortet, link til artikel i Dagbladet og indslag i DR

Stevnsfortets egen hjemmeside

Stevnsfortet - Danmarks sidste fort
En bog om fortet i pdf-format

Stevnsfortet, kalk og koldkrig

Ingen kommentarer: